EU Rights Clinic -palvelun ja Platform for International Cooperation on Undocumented Migrants -foorumin (PICUM) puolesta, Yhdistyneessä kuningaskunnassa asuvia EU:n kansalaisia koskevan uuden asettautumista koskevan EU:n pilottijärjestelmän (EU Settlement Scheme) yhteensopivuudesta unionin oikeuden kanssa

Vetoomus koskee Yhdistyneen kuningaskunnan viranomaisten oletettua unionin oikeuden noudattamatta jättämistä asettautumista koskevan EU:n pilottijärjestelmän (EU Settlement Scheme) yhteydessä. EU:n asettautumista koskeva järjestelmä on määrä ottaa käyttöön, kun Yhdistynyt kuningaskunta eroaa EU:sta siirtymäkauden lopussa (31.12.2020). Koska Yhdistynyt kuningaskunta pysyy tällä kaudella EU:n jäsenvaltiona ja on siksi edelleen velvollinen soveltamaan unionin oikeuden olennaisia säännöksiä, vetoomuksen esittäjä kehottaa Euroopan parlamenttia toteuttamaan joukon suosituksia, jotta varmistetaan, että Yhdistyneen kuningaskunnan viranomaiset eivät kierrä erosopimuksen soveltamista. Ensinnäkin vetoomuksen esittäjä suosittaa, että EU:n asettautumisjärjestelmä toimittaisi tulosteen digitaalisesta oleskeluluvasta, jotta sillä olisi todistusvoimainen arvo. Toiseksi hän katsoo, että koska järjestelmä koskee toisessa jäsenvaltiossa asumisen jälkeen Yhdistyneeseen kuningaskuntaan palaavien Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisten perheenjäseniä, järjestelmän on oltava niiden EU:n sääntöjen mukainen, jotka koskevat oikeutta paluuseen toisessa jäsenvaltiossa asumisen jälkeen. Kolmanneksi hän katsoo, että EU:n asettautumisjärjestelmä olisi ulotettava koskemaan myös Yhdistyneessä kuningaskunnassa asuvien Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisten pääasiallisia huoltajia. Neljäs seikka on, että hakemusten pakolliset hylkäämisperusteet vaikuttavat syrjiviltä, sillä ne menevät unionin oikeudessa sallittua pidemmälle, joten niiden tarkistaminen on tarpeen. Viidenneksi hän katsoo, että EU:n asettautumisjärjestelmän on mahdollistettava haavoittuvassa asemassa olevien henkilöiden jättää muulloin kuin määräaikana tehtyjä hakemuksia pysyvää unionissa oleskelun statusta varten. Lisäksi vetoomuksen esittäjä ehdottaa, että EU:n neuvontapalvelujen (esim. SOLVITin ja Sinun Eurooppasi -neuvonnan) sallittaisiin jatkaa neuvojen ja avun tarjoamista järjestelmän piirissä oleville hakijoille.