Tiere

By P. O. S.(Spanish) on the treatment of domestic pets in the European Union during the COVID-19 outbreak

P. O.
  1. Launched May 2020
  2. Time remaining 8 months

Vetoomuksen esittäjä ilmaisee huolensa siitä, että koiria on hylätty entistä enemmän Espanjan hallituksen covid-19-viruksen leviämisen hidastamiseksi määräämän karanteenin aikana. Jotkut pelkäävät saavansa virustartunnan lemmikkieläimensä välityksellä. Tilanne on todennäköisesti sama muissa jäsenvaltioissa. Vetoomuksen esittäjä toteaa, että Kiinan ja Italian kaltaisissa covid-19-epidemiasta erityisen vakavasti kärsineissä maissa eläimet ovat joutuneet kärsimään tämän laajalle levinneen yhteiskunnallisen paniikin seurauksista. Kiinassa mentiin jopa niin pitkälle, että ihmiset heittivät koiriaan ulos ikkunoista, kun taas Italiassa on hylätty jo yli 2 000 koiraa useiden eri järjestöjen mukaan. Osa toimijoista, kuten Maailman terveysjärjestö (WHO), on muistuttanut tämän dramaattisen tilanteen vuoksi, että koirat eivät voi saada tai levittää tätä tautia, joten ne pyytävät ihmisiä pysymään rauhallisina. Kaiken edellä esitetyn ja kaikkien Euroopan maiden kokemien traagisten tapahtumien vuoksi vetoomuksen esittäjä haluaa saattaa Euroopan parlamentin tietoon tämän tuhansia hylättyjä lemmikkieläimiä koskevan ongelman, jota koronaviruspandemia on pahentanut entisestään. Vetoomuksen esittäjä katsoo, että EU:n toimielinten olisi laadittava yhteisön tason hätästrategioita tämän ongelman ratkaisemiseksi koronaviruskriisin jatkuessa ja edistettävä hylättyjen eläinsuojien avaamista sekä tätä asiaa koskevia eurooppalaisia tiedotuskampanjoita. Vetoomuksen esittäjän mukaan olisi perustettava erityinen eurooppalainen rahasto, jonka avulla reagoitaisiin näihin hätätilanteisiin ja vahvistettaisiin jäsenvaltioiden toimia tässä vakavassa asiassa, joka aiheuttaa huolta myös monille eläinten oikeuksia puolustaville eurooppalaisille ja yhdistyksille.

Thank you for your support, P. O.

openPetition international