By O. Ś. (Polish) on violations of human rights in Poland in the wake of Covid-19 pandemic

Petitioner
4 supporters 4 in European Union

Collection finished

4 supporters 4 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Andrageren hævder, at den polske regering, politiet og de lokale og regionale myndigheder udnytter den situation, der er opstået som følge af covid-19-pandemien, idet de begrænser menneskerettighederne til f.eks. skolegang, arbejde eller adgang til lægemidler. Andrageren påpeger de situationer, hvor politikere fra regeringspartiet kan tilsidesætte disse begrænsninger, mens almindelige mennesker straffes hårdt, når de forsøger at fortsætte deres tilværelse på sædvanlig vis. Bøderne for overtrædelser (som f.eks. gå udenfor med børn) er meget høje og pålægges omgående af politiet uden mulighed for annullering. Andrageren driver en mindre virksomhed, og efter hendes mening er de foranstaltninger, som de polske myndigheder har truffet for at standse den økonomiske krise, som pandemien har forsaget, ikke effektive, da langt de fleste SMV'er ikke er berettigede til støtte. Endelig er præsidentvalget planlagt til maj 2020 pr. brevstemme via det polske postvæsen, og borgerne risikerer bøder på op til 3 års fængsel for ikke at deltage i præsidentvalget, hvilket efter hendes opfattelse er i modstrid med forfatningen.

Link to the petition

Image with QR code