By O. Ś. (Polish) on violations of human rights in Poland in the wake of Covid-19 pandemic

Petition is addressed to

4 signatures

4 signatures

This petition is also available in English .

Petition richtet sich an: Petitionsausschuss des Europäischen Parlaments

Framställaren påpekar att den polska regeringen, polisen och de lokala och regionala myndigheterna utnyttjar den situation som covid-19-pandemin har skapat, då de begränsar de mänskliga rättigheterna till exempelvis skolundervisning, arbete eller medicinering. Framställaren pekar på situationer där politiker från det styrande partiet kan åsidosätta dessa restriktioner medan vanliga människor straffas hårt när de försöker fortsätta leva som vanligt. Böter för överträdelser (som att gå utomhus med barn) är extremt höga och åläggs omedelbart av polisen utan möjlighet till upphävning. Framställaren driver ett litet företag och anser att de metoder som införts av de polska myndigheterna för att stoppa den ekonomiska kris som pandemin har utlöst är ineffektiva, eftersom de allra flesta små och medelstora företag inte har rätt att få hjälp. Slutligen anser hon att presidentvalet som planeras i maj 2020 genom poströstning via den polska posten och risken för straff på upp till tre år i fängelse för medborgare som inte deltar i det strider mot grundlagen.

Tear-off stub with QR code

Petition details