Health

By L.B. (Italian) on a possible action for damages causeed by the COVID-19 emergency against the European Commission jointly with Germany and Italy

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Framställaren, en advokat, klagar över betydande ekonomisk skada till följd av nedstängningen i hans stad (Taranto) på grund av covid-19. Han tillkännager sin vilja att väcka talan om ersättning inför EU-domstolen (se information nr 1) mot kommissionen tillsammans med Tyskland och Italien (samt talan om skadestånd inför nationella domstolar mot Tyskland, Kina och Italien). Han fördömer i synnerhet den italienska regeringen och EU för att de inte har fullgjort sina respektive uppgifter att kräva och erkänna ett hot mot folkhälsan, efter WHO:s förklaring av ett internationellt hot mot folkhälsan (den 30 januari) och offentliggörandet av lägesrapport nr 11 (den 31 januari), med information om de två första bekräftade fallen i Italien, sex fall i Frankrike, fem i Tyskland och ett i Finland (se information nr 2).På denna rättsliga grund och enligt artikel 168 i EUF-fördraget (om folkhälsa) hävdar framställaren att kommissionen skulle ha kunnat samordna åtgärder mellan alla berörda medlemsstater, och i synnerhet skulle den ha kunnat ålägga Tyskland och Frankrike att följa det italienska initiativet och genomföra försiktighetsprincipen, för att omedelbart ställa in alla flygningar från/till Kina, och i allmänhet införa operativa riktade förbud mot att resa genom Schengenområdet. Han kritiserar det tyska dekretet (upphävt den 19 mars) om förbud mot export av medicinsk skyddsutrustning (masker, handskar, dräkter osv.) till andra medlemsstater, inbegripet Italien.