Health

By L.B. (Italian) on a possible action for damages causeed by the COVID-19 emergency against the European Commission jointly with Germany and Italy

Petition is addressed to

1 signatures

1 signatures

This petition is also available in English .

Petition is addressed to: Petitionsausschuss des Europäischen Parlaments

Indiener, een advocaat, klaagt over aanzienlijke economische schade als gevolg van de lockdown in zijn stad (Taranto) wegens COVID-19. Hij kondigt aan dat hij bij het Hof van Justitie van de Europese Unie (zie info nr.1) een vordering tot schadevergoeding wil instellen tegen de Europese Commissie, samen met Duitsland en Italië (evenals een vordering tot schadevergoeding bij de nationale rechtbanken tegen Duitsland, China en Italië). Hij beschuldigt met name de Italiaanse regering en de EU ervan dat zij hun respectieve taken niet hebben vervuld bij het afkondigen en erkennen van een noodsituatie als noodsituatie op het gebied van de volksgezondheid, na de afkondiging door de WHO van een noodsituatie op het gebied van de volksgezondheid van internationaal belang (op 30 januari) en na de publicatie van situatieverslag nr. 11 (op 31 januari), waarin informatie werd gegeven over de eerste twee bevestigde gevallen in Italië, 6 gevallen in Frankrijk, 5 gevallen in Duitsland en 1 geval in Finland (zie info nr.2).Indiener beweert dat de Commissie op basis van deze rechtsgrondslag en volgens art. 168 TFUE (over volksgezondheid) de acties van alle betrokken lidstaten had kunnen coördineren en met name Duitsland en Frankrijk had kunnen verplichten het Italiaanse initiatief te volgen om in toepassing van het voorzorgsbeginsel alle vluchten van/naar China onmiddellijk te blokkeren en in het algemeen een operationeel gericht verbod op het reizen door het Schengengebied op te leggen. Hij heeft kritiek op het Duitse decreet (dat op 19 maart is opgeheven) dat een verbod legde op de uitvoer van medische beschermingsmiddelen (maskers, handschoenen, pakken, enz.) naar andere lidstaten, waaronder Italië.

Tear-off stub with QR code

Petition details