På vegne af miljøforeningen "Petón de Lobo", med anmodning om oplysninger om en gennemgang af det lån, som EIB har bevilget virksomheden Greenalia Biomass Power Curtis-Teixeiro (La Coruña, Galicien)

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Andrageren anmoder om, at der foretages en undersøgelse af det lån, som Den Europæiske Investeringsbank (EIB) har bevilget Greenalia Biomass Power Curtis-Teixeiro S. L.U. for dets biomasseanlæg i Curtis. Han klager over manglen på gennemsigtighed i projektet og mener, at det fremmer en model med intensiv skovhugst baseret på produktionen af tømmer med ringe merværdi fra plantager med træer som f.eks. eukalyptus. Han påpeger, at der på grundlag af dens skadelige indvirkning på biodiversiteten i de galiciske bjerge og som følge af CO2-emissioner er øget modstand fra samfundets side over for elektricitetsproduktion fra skovbiomasse.