Finanzen

För miljöorganisationen ”Petón do Lobo”, med en begäran om information om en översyn av det lån som EIB beviljat företaget Greenalia Biomass Power Curtis-Teixeiro (La Coruña i Galicien)

Asociación ambiental Petón do Lobo
1 Supporter 1 in Europäische Union
0% from 1.000.000 for quorum
  1. Launched September 2019

Framställaren efterlyser en undersökning av det lån som Europeiska investeringsbanken (EIB) beviljat företaget Greenlia Biomass Power Curtis-Teixeiro S. L.U. för dess anläggning för biomassa i Curtis. Han klagar över bristen på insyn i projektet och anser att det främjar en modell för intensiv avverkning baserad på produktion av virke med lågt mervärde från planteringar med träd som eukalyptus. Han påpekar att det finns ett växande motstånd i samhället mot kraftproduktion från skogsbiomassa på grund av dess skadliga effekter på den biologiska mångfalden i de galiciska bergen och koldioxidutsläppen.

Thank you for your support, Asociación ambiental Petón do Lobo