Over vrij verkeer van kinderen met gescheiden ouders na de brexit

Indienster wil graag verzekerd zien dat alleenstaande ouders of primaire verzorgers van een kind na de brexit kunnen vertrekken uit het VK en vrij kunnen reizen binnen Europa, zonder de toestemming van de andere ouder en zonder dat hier een rechterlijke beslissing voor nodig is. Indiener wijst erop dat ouders die niet de primaire verzorger van het kind zijn de andere ouder kunnen verplichten om in het VK te blijven, zelfs als de primaire verzorger onvoldoende financiële middelen heeft om te voorzien in het levensonderhoud als gevolg van de brexit, bijvoorbeeld door de verplaatsing van de werkgever of door het verlies van het recht om te werken of het recht op sociale zekerheid. Indienster wijst erop dat procesvoering duur is en lang kan aanslepen en dat niet alle ouders in staat zullen zijn om naar de familierechtbank te stappen en toestemming te krijgen om het VK te verlaten, wat kwetsbare gezinnen in zeer delicate situaties zou brengen en wat tegen het belang van de betrokken kinderen zou ingaan.