Om fri rörlighet efter brexit för barn med föräldrar som separerat

Framställaren skulle vilja utverka säkerhet för att ensamstående föräldrar eller huvudsakliga vårdnadshavare till barn också efter brexit kan flytta från Storbritannien eller arbeta fritt i Europa, utan den andra förälderns samtycke och utan att genom domstolsföreläggande ha beviljats denna rätt. Framställaren påpekar att föräldrar som inte är huvudsakliga vårdnadshavare till ett barn kan tvinga den andra föräldern att stanna i Storbritannien, till och med om den sistnämnda kommit att sakna ekonomiska medel för sitt uppehälle till följd av brexit (alltså att arbetsgivaren flyttat bort eller att rätten till arbete eller social trygghet gått förlorad etc.). Framställaren påpekar att rättegångar är dyra och tar lång tid och att inte alla föräldrar kommer att kunna anlita familjedomstolar och utverka tillstånd att lämna Storbritannien, vilket skulle försätta utsatta familjer i mycket prekära situationer och strida mot de berörda barnens bästa.