Handelspolitik

Over de belemmeringen voor particulieren bij de verkoop van aandelen in Duitsland

Max-dieter Forstmann
  1. Launched 06/02/2020

Indiener stelt dat hij samen met zijn naaste familie houder is van een effectenrekening bij de DKB, een spaarbank. Hij moet nu aandelen verkopen, en zijn bank vraagt hem een zogenaamde identificatiecode voor juridische entiteiten (Legal Entity Identifier – LEI) te verkrijgen. Een LEI kost 107 EUR per jaar en is krachtens de Europese financiële verordeningen verplicht voor particuliere houders van een effectenrekening. Zonder een LEI is de onlineverkoop van aandelen niet mogelijk. Indiener stelt dat een dergelijke LEI onevenredig duur is voor particulieren die slechts af en toe aandelen verkopen, en dat die daarom onwettig is.

Thank you for your support, Max-dieter Forstmann