Administration

Om upprätthållande av rätten för ledamöter av Europeiska unionens domstol att avge individuella röster

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Framställaren påpekar att domarna vid Europeiska unionens domstol inte kan avge individuella röster i de domar som meddelas av domstolen. Han anser att detta strider mot den demokratiska principen om öppenhet, som är av grundläggande betydelse för Europeiska unionen. Framställaren anser att domstolen inte bör tillåtas att ignorera öppenhetsprincipen. Han påpekar att det är berättigat med oenighet mellan domarna när syftet med domen är att lösa en svår fråga eller en fråga som gäller hur lagen ska tillämpas i framtiden. I andra sammanhang har erkännande av de individuella rösterna använts för att följa utvecklingen av rättspraxis utan att undergräva de befogenheter, inbegripet verkställighetsbefogenheten, som följer av avkunnandet av en giltig dom.