Om overdragelse af den offentlige forvaltning af fiberoptisk bredbånd (Frankrig, Tarn-departementet)

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Andrageren hævder, at departementsrådet i Tarn (Frankrig) har overtrådt EU-lovgivningen og misbrugt EU-støtte. Den omhandlede afgørelse overdrager den offentlige forvaltning af fiberoptisk bredbånd i Tarn-departementet. Denne beslutning blev truffet den 18. maj 2018 uden en foreløbig udtalelse fra det rådgivende udvalg for lokale offentlige tjenester (CCSPL – Commission Consultative des Services Publics Locaux). Ifølge andragerens undersøgelser er dette CCSPL-udvalg måske ikke blevet nedsat. Afgørelsen om at overdrage den offentlige forvaltning er langsigtet (+25 år) og omfatter 400 mio. EUR. Et sådant projekt og en sådan afgørelse bør ifølge andrageren regelmæssigt overvåges af CCSPL som fastsat i EU-lovgivningen.Med hensyn til EU-støtte anfører andrageren, at Tarn-departementet er nævnt som forvalter af netværket for offentlige initiativer (Réseau Initiative Public). Han bekræfter, at dette er en betingelse for at modtage økonomiske bidrag fra de involverede partnere (herunder EU). Det er i strid med den gældende ramme at tildele driften efterfølgende til en privat enhed. Dermed vil den private enhed i sidste ende modtage støtte og ikke lokalsamfundet som helhed.