Over de uitbesteding van de openbare dienst voor glasvezelbreedband (Frankrijk, departement Tarn)

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Indiener stelt dat de raad van het departement Tarn (Frankrijk) de EU-wetgeving heeft overtreden en EU-subsidies heeft misbruikt. In het besluit in kwestie is bepaald dat de openbare dienst voor glasvezelbreedband in het departement Tarn wordt uitbesteed. Dit besluit is genomen op 18 mei 2018 zonder het voorafgaande advies van de Raadgevende Commissie van de Plaatselijke Overheidsdiensten (CCSPL-Commission Consultative des Services Publics Locaux). Volgens het onderzoek van indiener was de CCSPL toen mogelijk nog niet opgericht. Het besluit tot uitbesteding van de openbare dienst is genomen voor een lange termijn (+ 25 jaar) en betreft 400 miljoen euro. Een dergelijk project en een dergelijk besluit zouden volgens indiener regelmatig gecontroleerd moeten worden door de CCSPL, zoals bepaald in de EU-wetgeving.Betreffende de EU-subsidies verklaart indiener dat het departement Tarn als beheerder van het Netwerk voor Overheidsinitiatieven (RIP-Réseau d’Initiative Publique) wordt genoemd. Hij bevestigt dat dit een voorwaarde is voor het ontvangen van financiële bijdragen van de betrokken partners (inclusief de EU). Het achteraf toewijzen van de exploitatie aan een particuliere entiteit is in strijd met het bestaande kader. Uiteindelijk zal de particuliere entiteit van de voordelen genieten en niet de gehele gemeenschap.