Environment

Om kravet om en passende naturlig geologisk barriere i den italienske lovgivning om deponeringsanlæg

Petitioner
0 supporters 0 in European Union

Collection finished

0 supporters 0 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Andrageren klager over praksis i nogle regioner, navnlig Lazio og Molise, der tilsyneladende har godkendt deponeringsanlæg uden nogen passende miljøkonsekvensvurdering og på steder uden sand og grus. Han hævder derfor, at der er skabt stenbrudssøer der, selv om de ikke længere er synlige, og at der flyder affald af inert og kommunalt affald, slam og asbest der i nærheden af grundvandet og beskyttede områder. Sidst, men ikke mindst, fordømmer andrageren det ændringsforslag, der for øjeblikket behandles af det italienske parlament som en del af processen til gennemførelse af direktiv (EU) 2018/850 om den cirkulære økonomi (se anden sætning under Oplysninger), og den sektorspecifikke lovgivning til gennemførelse af direktiv 1999/31/EF om deponering af affald (se sætning 3 under Oplysninger) med henblik på at indføre princippet om ækvivalens mellem naturlige og kunstige geologiske barrierer. Dette ville medføre uoprettelig skade på EU-lovgivningen, som faktisk er obligatorisk og kun omhandler skabelse af kunstige barrierer for at supplere den naturlige barriere.

Link to the petition

Image with QR code