Education

Om indførelse af en integreret registreringsprocedure og et identifikationsdokument for Erasmus-studerende i Europa

Andrageren skriver, at mange Erasmus-studerende hovedsageligt på grund af en række administrative hindringer og komplicerede og lange registreringsprocesser ikke registrerer sig som bosiddende i deres værtslande, hvilket kan give dem problemer på områder som transport, integration, gennemsigtighed og endog retlig beskyttelse. Med henblik på at forbedre det næste program Erasmus+ (2021-2027) foreslår andrageren, at proceduren til at få adgang til programmet harmoniseres og digitaliseres for så vidt angår det at blive accepteret af et værtsuniversitet, hvormed følger retten til at opholde sig på det sted, hvor universitetet er, i udvekslingsperioden. På grundlag af eksisterende initiativer som f.eks. "Erasmus uden papir" og pilotprojektet "Europæisk studiekort" foreslår andrageren, at der skabes et identifikationsdokument for Erasmus-studerende (e-ID), der fungerer som officielt ID under deres ophold i udlandet, og som fritager dem fra de komplicerede registreringssteder i deres værtslande. Det vil også øge gennemsigtigheden for de nationale myndigheder. Et sådant e-ID kunne også anvendes til andre formål, f.eks. som betalingsmetode på universiteter, transportkort eller sundhedskort efter den model, der er indført i Estland.