Education

Integroidun rekisteröintiprosessin ja tunnistusasiakirjan käyttöönotosta Erasmus-opiskelijoille Euroopassa

Vetoomuksen esittäjä kirjoittaa, että monet Erasmus-opiskelijat eivät rekisteröidy isäntämaidensa asukkaiksi, mikä johtuu pääasiassa hallinnollisista esteistä ja monimutkaisista ja pitkistä rekisteröintiprosesseista ja voi aiheuttaa heille ongelmia liikenteen, kotoutumisen, avoimuuden ja jopa oikeusturvan alalla. Vetoomuksen esittäjä ajattelee seuraavaa Erasmus+-ohjelmaa (2021–2027) ja ehdottaa, että ohjelmaan osallistumisprosessia yhdenmukaistetaan ja digitalisoidaan niin, että hyväksyminen vastaanottavaan yliopistoon tuottaa oikeuden oleskella yliopiston sijaintipaikassa vaihdon ajan. Olemassa olevien aloitteiden (esimerkiksi ”Erasmus without paper” ja ”eurooppalainen opiskelijakortti” -pilottihanke) pohjalta vetoomuksen esittäjä ehdottaa, että luodaan Erasmus-opiskelijoiden tunnistusasiakirja (sähköinen henkilökortti), joka toimii virallisena henkilökorttina ulkomailla oleskelun ajan ja vapauttaa heidät monimutkaisista rekisteröintiprosesseista isäntämaassa. Se lisäisi avoimuutta myös kansallisten viranomaisten kannalta. Sähköistä henkilökorttia voitaisiin käyttää muihinkin tarkoituksiin, esimerkiksi maksutapana yliopistoissa, liikennekorttina tai terveyskorttina Virossa käyttöön otetun mallin mukaan.