Welfare

Om forsømmelse af at bringe italiensk lovgivning om arbejdstid i overensstemmelse med EU-lovgivningen

Andrageren klager over, at italiensk lovgivning om arbejdstid ikke er blevet bragt i overensstemmelse med EU-lovgivningen. Direktiv 2003/88/EF påbyder medlemsstater at træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at natarbejdere, hvis arbejde involverer særlige farer eller tung fysisk eller psykisk belastning, ikke må arbejde mere end otte timer i en given 24-timers periode. Ifølge andrageren er disse bestemmelser ikke praktisk mulige i Italien, hvor der ikke er tilstrækkelig passende beskyttelse af arbejdstagerne. Andrageren henviser navnlig til læger og sygeplejerskers natarbejde i sundhedsplejeorganisationer. Andrageren anmoder derfor Europa-Parlamentet om at sikre, at Italien overholder EU-lovgivningen om arbejdstid.