Om den grekiska tullens påstådda konfiskering av fordon som har utländsk registreringsskylt

Framställaren hävdar att den grekiska lagen 2960/2001 (den nationella tullagen) strider mot EU-rätten. Han hävdar i synnerhet att grekisk tull och polis ofta direkt konfiskerar motorfordon med utländska registreringsskyltar och/eller utsätter grekiska medborgare och andra EU-medborgare för oproportionerliga och förödmjukande kontroller samt ålägger böter på upp till 20 000 euro. Framställaren fördömer även den administrativa bördan som läggs på grekiska medborgare och EU-medborgare för att bevisa att de är de rättmätiga användarna av utlandsregistrerade bilar och dessutom bevisa att de bor utomlands minst 185 dagar om året. Framställaren hävdar också att den grekiska tullens gränsstationer strider mot den allmänna dataskyddsförordningen (EU) 2016/679 i hur de lagrar och behandlar personuppgifter.