Om den bulgarske lovgivnings påståede manglende overholdelse af EU-lovgivningen, navnlig i forbindelse med betalingspåbudsprocedure og fuldbyrdelsesprocedure

Andrageren beskriver de problemer, han havde efter sin insolvens, og hans manglende evne til at tilbagebetale sit forbrugerlån til banken og de private fogeders efterfølgende urimelige handlinger. Andrageren hævder, at de bulgarske domstole ikke anvender forordning (EF) nr. 805/2004, der indfører et europæisk tvangsfuldbyrdelsesdokument for ubestridte krav, forordning (EF) nr. 1896/2006, der indfører en europæisk betalingspåbudsprocedure, og direktiv 93/13/EØF om urimelige bestemmelser i forbrugeraftaler. Andrageren opfordrer derfor til, at Europa-Parlamentet griber ind med hensyn til de potentielle overtrædelser som følge af betalingspåbudsproceduren i henhold til del 5 i den bulgarske civile retsplejelov. Han anmoder også om, at der oprettes en mekanisme til at kompensere for den skade, som skyldnere har lidt, såvel som de hundredtusindvis af små og mellemstore virksomheder, der er berørt af de påståede ulovligt gennemførte procedurer.