Om at give europæiske advokater ret til at apostille-påtegne private og offentlige dokumenter

Andrageren ønsker, at EU skal give europæiske advokater ret til at apostille-påtegne private og offentlige dokumenter. Han begrunder sin påstand med følgende konvention og EU-direktiver:(i) i) Apostillekonventionen (Haagerkonventionen af 5. oktober 1961 om afskaffelse af kravet om legalisering af udenlandske offentlige dokumenter), som alle EU's medlemsstater er parter iii) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/5/EF af 16. februar 1998 om lettelse af adgangen til varig udøvelse af advokaterhvervet i en anden medlemsstat end den, hvor beskikkelsen er opnåetiii) Rådets direktiv 77/249/EØF af 22. marts 1977 om lettelser med henblik på den faktiske gennemførelse af advokaters fri udveksling af tjenesteydelseriv) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer.