Och undertecknad av ytterligare tre personer, om den cypriotiska tvisten

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Framställarna är tre av de tusentals personer som fördrivits och äger mark i Famagusta, som tillsammans med andra områden i Cypern har ockuperats av Turkiet sedan 1974. Till följd av detta har de ända sedan dess nekats tillgång till att besitta och förfoga över sina hem och fastigheter. Framställarna ifrågasätter inte protokoll 10 i villkoren för Cyperns anslutning till EU 2004, där det i artikel 1.1 stadgas om upphävande av tillämpningen av unionsrätten i de områden i Cypern där Republiken Cypern inte utövar faktisk kontroll. Med tanke på att upphävandet är alltför långt och dess framtida tillämpning tidsmässigt odefinierad, uppmanar framställarna å andra sidan EU att se till att de fördrivna ägarna får kompensation för att de berövats möjligheten att förfoga över sin egendom under de senaste femton åren och i framtiden, så länge som upphävandet tillämpas.