Namens the Deutscher Eisenbahn-Freunde e.V. (German Friends of the Railway Society), betreffende een wijziging van de wet op de omzetbelasting voor de verschillende vervoerswijzen in het toeristisch verkeer

Petitioner
4 supporters 4 in European Union

Collection finished

4 supporters 4 in European Union

Collection finished

1. Launched 2019
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Indiener stelt voor om verschillende belastingtarieven toe te passen voor reizen per vliegtuig, bus en trein binnen de EU, op basis van Richtlijn 2006/112/EG betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde. Het vervoer per spoor zou door de lidstaten tegen een lager tarief kunnen worden belast en tegen eind 2029 van omzetbelasting kunnen worden vrijgesteld. Een van de redenen die indiener aanvoert, is dat het spoorvervoer de enige vervoerswijze is die meer dan 100 jaar ervaring heeft met elektromobiliteit. Hij beweert dat groene stroom nu al een groot deel van het huidige elektriciteitsverbruik vertegenwoordigt. Bovendien is het specifieke energieverbruik per spoorgebruiker laag als gevolg van het aantal zitplaatsen per rijtuig. Indiener wijst er evenwel op dat sommige lidstaten zeer weinig investeren in het spoorvervoer wegens de hoge infrastructuurkosten.

Link to the petition

Image with QR code