Namens Élő Vidék Gazdaplatform, gesteund door twee medeondertekenaars, over vermeende fraude met EU-subsidies in Slowakije

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Indieners verwerpen de vermeende ernstige en stelselmatige fraude bij de verdeling van EU-landbouwsubsidies in Slowakije, een beschuldiging die voor het eerst openbaar werd gemaakt door de vermoorde journalist Ján Kuciak. Landbouwers beweren dat rechtstreekse EU-subsidies voor landbouwgebieden illegaal verdeeld worden onder invloedrijke belangengroepen die maffiamethoden hanteren om landbouwgrond van de eigenaars af te troggelen, met de directe of indirecte hulp van de bevoegde Slowaakse autoriteiten, terwijl kleine boeren bankroet gaan vanwege inkomstenderving en de misgelopen rechtstreekse betalingen. Indieners zijn van mening dat dit onder andere mogelijk was gemaakt met het scheppen en in stand houden van een rechtskader dat gunstig is voor grote ondernemers, door de handhaving van bestaande wetgeving te belemmeren en te ondermijnen en vanwege de constante corruptie in de desbetreffende overheidsorganen.