For borgerkomitéen fra Campione d'Italia, og 1 605 medunderskrivere, imod medtagelsen af den italienske kommune Campione d'Italia i EU's toldområde og til støtte for dets fortsatte status som schweizisk område

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Andrageren beskriver den særlige geografiske og retlige situation i Campione d'Italia. Denne italienske eksklave er administrativt knyttet til provinsen Como og udgør en politisk del af Italien, selv om den i sin helhed ligger på schweizisk område. Han påpeger, at denne kommune til toldformål altid har været betragtet som schweizisk område, både i henhold til de relevante schweiziske bestemmelser og folkeretten. Andrageren mener, at det nylige direktiv (EU) 2019/475, der medtager både den italienske kommune Campione d'Italia og den italienske del af Luganosøen i EU's toldområde, er ulovligt og uacceptabelt. Direktiv 2008/118/EF om punktafgifter finder også anvendelse på dette område. Andrageren er bekymret over at ende i en situation uden grundlæggende offentlige tjenester (sundhedspleje, ambulancer, brandvæsen, affaldsindsamling og -bortskaffelse, transport, postvæsen, telefon/internet, kloakering og vedligeholdelse af veje), som kun Schweiz kan levere, i betragtning af at Campione d'Italia fysisk er fuldstændig adskilt fra resten af Italien. Han hævder også, at ændringen er ulovlig i international henseende, fordi den ikke forudgående var aftalt med Schweiz og kantonen Ticino, og han frygter, at Schweiz kan træffe gengældelsesforanstaltninger over for lokalbefolkningen på grund af dette.