Namens het burgercomité van Campione d'Italia, gesteund door 1 605 medeondertekenaars, over de opname van de gemeente Campione d'Italia in het douanegebied van de EU en een pleidooi om de gemeente aan te blijven merken als Zwitsers grondgebied

Petitioner
1 supporter 1 in European Union

Collection finished

1 supporter 1 in European Union

Collection finished

1. Launched 2019
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Indiener beschrijft de specifieke geografische en juridische situatie van Campione d'Italia. Deze Italiaanse exclave behoort administratief gezien tot de provincie Como en politiek gezien tot Italië, ook al ligt de gemeente geheel op Zwitsers grondgebied. Indiener wijst erop dat de gemeente voor douanedoeleinden altijd als Zwitsers grondgebied is beschouwd, zowel in de relevante Zwitserse wetgeving als het geijkte internationale recht. Indiener is van mening dat de recente Richtlijn (EU) 2019/475, waarmee zowel de Italiaanse gemeente Campione d'Italia als de Italiaanse wateren van het Meer van Lugano in het douanegebied van de EU zijn opgenomen, onrechtmatig en onacceptabel is. Deze gebieden zijn ook opgenomen in het territoriale toepassingsgebied van Richtlijn 2008/118/EG. Indiener is bezorgd dat het gebied het zonder essentiële openbare voorzieningen die enkel Zwitserland kan bieden (gezondheidszorg, ambulances, brandweer, afvalinzameling en verwerking, transportdiensten, post, telefoons/internet, riool en wegonderhoud) zal moeten stellen, aangezien Campione d'Italia geografisch gezien volledig afgesloten is van de rest van Italië. Hij stelt ook dat de verandering met het oog op de internationale betrekkingen onrechtmatig is, omdat de kwestie niet van tevoren is afgesproken met Zwitserland en het kanton Ticino. Indiener vreest dat Zwitserland in reactie hierop de lokale bevolking zal benadelen.

Link to the petition

Image with QR code