Campione d’Italia kansalaistoimikunnan puolesta, ja 1 605 allekirjoittanutta, Campione d’Italian kunnan unionin tullialueeseen sisällyttämisen vastustamisesta ja kunnan Sveitsin alueella säilymisen puoltamisesta

1 supporter 1 in European Union

Collection finished

1 supporter 1 in European Union

Collection finished

1. Launched 2019
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Vetoomuksen esittäjä kuvailee Campione d’Italian kunnan erityistä maantieteellistä ja oikeudellista tilannetta. Tämä Italian erillisalue on hallinnollisesti sidoksissa Comon maakuntaan ja on poliittisesti osa Italiaa siitä huolimatta, että se sijaitsee Sveitsin alueella. Hän huomauttaa, että tullitarkoituksessa kyseisen kunnan on aina katsottu kuuluvan Sveitsin alueeseen sekä asiaa koskevissa Sveitsin määräyksissä että kansainvälisen oikeuden käytännössä. Vetoomuksen esittäjän mukaan äskettäin annettu direktiivi (EU) 2019/475, jossa sekä Italian Campione d’Italian kunta että Luganonjärven Italialle kuuluvat vesialueet sisällytetään EU:n tullialueeseen, on laiton eikä sitä voida hyväksyä. Direktiiviä 2008/118/EY valmisteveroista sovelletaan myös tähän alueeseen. Vetoomuksen esittäjä on huolissaan sellaisten olennaisten palveluiden (terveydenhuolto, ambulanssipalvelut, palokunta, jätehuolto, liikenne, postipalvelut, puhelin- ja internetpalvelut, viemäri- ja jätevesihuolto sekä teiden ylläpito) saatavuudesta, joita tarjoaa yksinomaan Sveitsi, sillä Campione d’Italia on fyysisesti erillään muusta Italiasta. Hänen mukaansa muutokset ovat laittomia kansainvälisellä tasolla, koska niistä ei sovittu etukäteen Sveitsin ja Ticinon kantonin kanssa, ja hän on huolissaan toimista, joita Sveitsi on tämän johdosta toteuttanut paikallista väestöä vastaan.

Link to the petition

Image with QR code