Culture

För ”Stonehenge Alliance”, om vägprojektet A303 Stonehenge Expressway och direktivet om miljökonsekvensbedömning

Framställaren hävdar att den ansökan som ingetts av det statsägda företaget Highways England for a Development Consent Order (DCO) om vägprojektet A303 Stonehenge (genom världsarvsområdet Stonehenge), som ska granskas av regeringsutsedda planeringsinspektörer senare i år, strider mot följande EU-direktiv och internationella konventioner:i) Direktiv 2014/52/EU om bedömning av inverkan på miljön av vissa offentliga och privata projekt (direktivet om miljökonsekvensbedömning).ii) Direktiv 92/43/EEG om bevarande av livsmiljöer samt vilda djur och växter (habitatdirektivet).iii) Direktiv 2009/147/EG om bevarande av vilda fåglar (fågeldirektivet).iv) Direktiv 2001/42/EG om bedömning av vissa planers och programs miljöpåverkan (direktivet om strategisk miljöbedömning).v) Konventionen om skydd för världens kultur- och naturarv, den europeiska konventionen om skydd för det arkeologiska kulturarvet (reviderad), den europeiska landskapskonventionen och Århuskonventionen.Framställaren lämnade ett klagomål till Europeiska kommissionen den 17 januari 2019 och bifogar en detaljerad och utvidgad redogörelse för klagomålet till framställningen som styrkande handling.