För Fackliga världsfederationen, om kolkraftverk i Frankrike

Som företrädare för Fackliga världsfederationen hänvisar framställaren till president Emmanuel Macrons uttalande att stänga kolkraftverken senast 2022. Framställaren hävdar att detta mål inte kommer att få några omfattande miljökonsekvenser, och han jämför beslutet med de olika politiska strategierna i andra EU-medlemsstater. Framställaren uppger att koldioxidutsläppen från kolkraftverk utgör 1 procent av alla koldioxidutsläpp. Framställaren betonar dessutom de övriga konsekvenserna av avskaffandet, såsom högre elpriser, Frankrikes beroende av alternativa energiresurser från konflikthärjade regioner samt förlusten av över 5 000 jobb på arbetsmarknaden. Framställaren efterlyser ett moratorium för beslutet om kolkraftverk, eftersom alla industriutvecklingsprojekt skulle behöva en tidsfrist på minst fyra eller fem år, i syfte att undvika en social katastrof.