För ”EU Rights Clinic”, om genomförandet av direktiv 2004/38/EG i Frankrike

1. Launched 2019
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren kritiserar de franska kommunala myndigheternas underlåtenhet att utfärda uppehållskort till unionsmedborgare som lagligen uppehåller sig i Frankrike, vilket innebär en överträdelse av Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/38/EG av den 29 april 2004 om unionsmedborgares och deras familjemedlemmars rätt att fritt röra sig och uppehålla sig inom medlemsstaternas territorier. Enligt framställaren innebär denna situation att berörda medborgare hindras från att åtnjuta vissa av de rättigheter som följer av unionsmedborgarskapet och godtycklig diskriminering i förhållande till franska medborgare. I framställningen framhålls vidare att de franska myndigheternas tillkortakommanden är särskilt problematiska för brittiska medborgare, eftersom avsaknaden av uppehållstillstånd äventyrar deras framtida möjligheter att bevisa att de har uppehållsrätt efter brexit.Mot bakgrund av ovanstående uppmanar framställaren utskottet för framställningar att vidta åtgärder för att säkerställa att de franska myndigheterna snarast tar itu med detta problem. Han uppmanar bland annat utskottet för framställningar att utfärda ett betänkande på eget initiativ om denna fråga och att lägga fram ett kort förslag till resolution från Europaparlamentet.

Link to the petition

Image with QR code