Environment

För Comité René Cassin, om rening av avloppsvatten från tätbebyggelse i ett område av södra Sevilla (El Polígono Sur), Spanien

Petitioner
2 supporters 2 in European Union

Collection finished

2 supporters 2 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren oroas över föroreningar i området Polígono Sur i Sevilla, vilka beror på problem med reningen av avloppsvatten från tätbebyggelse. Han är medlem i en ideell organisation som har gett de boende i området kostnadsfritt stöd sedan 2013. Han anger att människor i området har kontaktat hans organisation för att få hjälp och att de besväras av sin ovärdiga levnadssituation. Han har lämnat bilder på föroreningarna. Han anger att avloppsvattnet innehåller kolväten, bly, avföringsrester, urin och alla typer av avfall som hör ihop med insekter och råttor. Han påstår att detta har förvärrat hälsoproblemen i området och att det förekommer vattenburna infektioner liksom infektioner från möss och råttor. Han uppger att det har funnits finansiering för att förbättra området, även från Europeiska regionala utvecklingsfonden (2006–2014), men att vissa delar av grannskapet är oförändrade: slitna och olämpliga att bo i. Han har kontaktat flera lokala, autonoma och nationella myndigheter, inklusive Andalusiens ombudsman, Sevillas borgmästare, välfärdsrådet och många fler. Framställaren påstår att gensvaret har varit otillräckligt och att Spanien inte följer direktiv 1991/271/EEG om rening av avloppsvatten från tätbebyggelse, och han ber därför Europaparlamentet om hjälp.

Link to the petition

Image with QR code