Environment

För ”Alpe Adria Green”, om ett projekt för insamling och rening av avloppsvatten i Slovenien

Framställaren hänvisar till ett projekt för rening av avloppsvatten i Slovenien, nämligen Ljubljana Wastewater Collection and Treatment (Brod-Ježice), och hävdar att det strider mot såväl direktiv 2011/92/EU om bedömning av inverkan på miljön av vissa offentliga och privata projekt som förordning nr 1367/2006 om tillämpning av bestämmelserna i Århuskonventionen om tillgång till information, allmänhetens deltagande i beslutsprocesser och tillgång till rättslig prövning i miljöfrågor på gemenskapens institutioner och organ. I framställningen redogörs för projektspecifikationerna och de miljörisker som framställarna anser hänger samman med dessa, bland annat att projektet skulle genomföras på ett landområde som inte är geologiskt stabilt. Framställarna hävdar att tillståndsförfarandena för projektet var avvikande och att de ansvariga myndigheterna inte gav några svar trots att både de lokala myndigheterna och Europeiska kommissionen kände till att det fanns miljömässiga problem.