Stoppa De Nya Byggplanerna Vid Münchenbryggeriet!

Stadsbyggnadsnämnden och Stadsbyggnadskontoret
67 Supporters
13% achieved 500 for collection target
  1. Launched 17/06/2022
  2. Time remaining > 5 months

I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

Dom unika kulturhistoriska kvarteren kring Munchenbryggeriet på Södermalm hotas av omfattande byggplaner.

Stockholms stad har beslutat att en detaljplan kommer påbörjas för ny bebyggelse framför Münchenbryggeriet och Villa Ludvigsberg. Fem hus, ca 150 lägenheter och ett centrum planeras på området. De nya byggnaderna kommer bl a skymma bryggeriets södra fasad. Dessutom kommer flera utsiktspunkter runtom blockeras, t ex från Ludvigsbergsgatan och Skinnarviksberget. Detta innebär ett mycket stort ingrepp i denna kulturhistoriska miljö med blåklassade byggnader.

Vi är en aktionsgrupp som vill stoppa bygget. Staden kommer att ha ett samråd i jan-feb 2023 för att ta ställning till om fastighetsägaren får gå vidare med byggplanerna. Protestera genom att skriva på namninsamlingen! Namnlistan kommer vi att skickas till Stadsbyggnadskontoret i slutet av november. Mer information finns på www.byggplanermunchen.se .

Reason

Vi vill bevara den här unika kulturhistoriska miljön för alla som vill uppleva den idag och även för framtida generationer.

Translate this petition now

new language version

Why people sign

3 days ago

Gått i skolan i området och spelat squash i Münchenbryggeriet.

4 days ago

Detta bygge förstör omgivningen i vårt område

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/se/petition/online/stoppa-de-nya-byggplanerna-vid-muenchenbryggeriet/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET