Stoppa De Nya Byggplanerna Vid Münchenbryggeriet!

Stadsbyggnadsnämnden och Stadsbyggnadskontoret
21% achieved 1,000 for collection target
  1. Launched June 2022
  2. Time remaining > 4 months

I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

OBS, ny enklare namninsamling (lättare att fylla i) finns på https://www.mittskifte.org/petitions/stoppa-byggplanerna-pa-munchenbryggeriet. Namninsamling på denna site är fortfarande fullt giltig.

Dom unika kulturhistoriska kvarteren kring Munchenbryggeriet på Södermalm hotas av omfattande byggplaner.

Stockholms stad har beslutat att en detaljplan kommer påbörjas för ny bebyggelse framför Münchenbryggeriet och Villa Ludvigsberg. Fem hus, ca 150 lägenheter och ett centrum planeras på området. De nya byggnaderna kommer bl a skymma bryggeriets södra fasad. Dessutom kommer flera utsiktspunkter runtom blockeras, t ex från Ludvigsbergsgatan och Skinnarviksberget. Detta innebär ett mycket stort ingrepp i denna kulturhistoriska miljö med blåklassade byggnader.

Vi är en aktionsgrupp som vill stoppa bygget. Staden kommer att ha ett samråd i aug-sept 2023 för att ta ställning till om fastighetsägaren får gå vidare med byggplanerna. Protestera genom att skriva på namninsamlingen!

Mer information finns på www.byggplanermunchen.se .

Följ oss på facebook här https://www.facebook.com/groups/753711105992458.

Bilden är framtagen av arkitekt baserat på liggande förslag. Volymer och höjd på byggnader kan komma att ändras.

Reason

Vi vill bevara den här unika kulturhistoriska miljön för alla som vill uppleva den idag och även för framtida generationer.

Translate this petition now

new language version

Why people sign

on 13 Nov 2022

Det är viktigt att bevara kulturhistorisk miljö i Stockholm

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/se/petition/online/stoppa-de-nya-byggplanerna-vid-muenchenbryggeriet/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET