Region: Sverige
Medborgerliga rättigheter

#10000mänmotvåld Det räcker nu – fler män måste ta ställning mot mäns våld!

Initiativtagaren är inte offentlig
Petitionen är riktat mot
Organisationen MÄN
0 Stödjande

Petitionen är avslutad

0 Stödjande

Petitionen är avslutad

1. Startad 2021
  2. Insamlingen är klar
  3. Inlämnad
  4. Dialog
  5. Avslutade

Fem män har mördat kvinnor på kort tid. Fem kvinnors liv som gått till spillo inom loppet av tre på veckor. En grym påminnelse om ett våld som pågår varje dag, hela tiden, med män som förövare och där kvinnor blivit offer för deras våld. Det räcker nu!
Vi delar den ilska och känsla av maktlöshet som många känner nu. Mäns våld mot kvinnor är en dold pandemi, ett ständigt pågående folkhälsoproblem. Under förra året polisanmälde 9 000 kvinnor våld i en nära relation, i en tredje del av fallen är förövaren en man (kolla denna fakta).
Kvinnor har länge fört kampen och höjt rösten mot våldet. Men var är männen som säger ifrån? Vi på organisationen MÄN vill nu samla 10 000 män i vår namninsamling. Skriv under för att visa att du också har fått nog av mäns våld våld mot kvinnor.
Alla tycks prata om det här nu. Nyhetskanalerna fylls nu av upprörda röster, varav många tillhör kvinnliga opinionsbildare och representanter från kvinnojoursrörelsen. Men mäns våld mot kvinnor är mäns ansvar och angår alla män.
Snart tystnar samtalet om mäns våld igen – men våldet fortsätter. Om inte mer görs för att motverka det. Vi vill hålla samtalet levande för att motverka mäns våld mot kvinnor. Och vi vill att män tar ställning, det är dags att samla #10000mänmotvåld! Ta ställning för att kvinnors trygghet, hälsa och liv ska prioriteras – låt aldrig samtalet tystna.
Sverige har en mycket ambitiös strategi för att motverka mäns våld mot kvinnor. Trots det minskar inte våldet – under pandemin har våldet i närstående relationer tvärtom ökat – det är ett misslyckande och ett svek mot de som drabbas. Det är hög tid att Sverige lever upp till sin strategi. För det krävs mer resurser. Mäns våld mot kvinnor måste prioriteras högre – samhälleligt, politiskt och polisiärt.
Många frågar sig var männen är. Vi har mobiliserat män mot våld i snart 30 år och vill nu uppmana fler till. tt män också har fått nog av mäns våld mot kvinnor. Alla män, oavsett könsidentitet, är välkomna att skriva på den här namninsamlingen. Det räcker nu och vi män har också fått nog!

Orsak

Tack för ditt stöd

Länk till petitionen

Bild med QR-kod

Avrivningslapp med QR-kod

ladda ner (PDF)

Inga PRO-argument ännu.

Inga KONTRA-argument än.

Bidra till att stärka medborgarnas delaktighet. Vi vill göra din oro hörd samtidigt som vi förblir oberoende.

Donera nu