Velkojen perimisestä Romaniassa

Vetoomuksen esittäjä tuomitsee käytännön, jossa ulkomaiset perintätoimistot ostavat velkoja romanialaisilta yrityksiltä, erityisesti pankeilta, ja antavat niiden perinnän romanialaisten perintätoimistojen tehtäväksi. Vetoomuksen esittäjän mukaan näiden toimistojen vireille panemat täytäntöönpanomenettelyt ovat Romanian lain vastaisia, sillä lain mukaan ne eivät saa edustaa oikeudessa muita oikeussubjekteja. Lisäksi vetoomuksen esittäjä väittää, että perintätoimistot rikkovat yleistä tietosuoja-asetusta, koska ne käsittelevät sellaisten velallisten henkilötietoja, joiden kanssa ne eivät ole olleet suoraan yhteydessä ja jotka eivät ole antaneet suostumustaan tietojen käsittelyyn. Hän väittää, että ulkomaiset perintätoimistot ovat tosiasiassa direktiivin 2014/65/EU määritelmän mukaisia sijoituspalveluyrityksiä, jotka harjoittavat ammattimaista sijoitustoimintaa, ja siksi ne tarvitsisivat toimintaansa luvan sekä Romaniassa että kotimaassaan, mutta näin ei ole.Tiedot– Vetoomuksen esittäjän mukaan seuraavia EU:n säädöksiä rikotaan: i) asetus (EU) 2016/679 luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta (yleinen tietosuoja-asetus); ii) direktiivi (EU) 2016/680 yksilöiden suojelusta toimivaltaisten viranomaisten suorittamassa henkilötietojen käsittelyssä rikosten torjumista, tutkimista, selvittämistä ja syytteeseenpanoa tai rikosoikeudellisten seuraamusten täytäntöönpanoa varten sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta; iii) direktiivi 2014/65/EU rahoitusvälineiden markkinoista; iv) asetus (EU) N:o 575/2013 luottolaitosten ja sijoituspalveluyritysten vakavaraisuusvaatimuksista.