Over het recht op compensatie door de EU voor landeigenaren in de bezette gebieden van Cyprus

Indiener is een van de duizenden verdrongen bewoners en eigenaren van grond in Famagusta dat, net als andere gebieden in Cyprus, sinds 1974 door Turkije wordt bezet. Als gevolg hiervan hebben ze vanaf dat moment geen toegang meer gehad tot hun woningen en eigendommen.Indiener betwist protocol 10 van de voorwaarden van de toetreding van Cyprus tot de EU in 2004, waarin in artikel 1, lid 1, wordt bepaald dat de invoering van EU-wetgeving in zones waarover de Cypriotische regering geen feitelijk gezag uitoefent, wordt opgeschort, niet.Wel verzoekt indiener de EU, gezien de buitensporig lange duur van de opschorting en de oneindigheid van de toekomstige toepassing ervan, de verdreven eigenaren te compenseren voor de gebruiksderving in de afgelopen vijftien jaar en in de toekomst, voor de duur van deze opschorting.