Education

Over de onstabiele banen van leraren lichamelijke opvoeding in Italiaanse basisscholen

Indienster, die sinds 2011 als leraar lichamelijke opvoeding in basisscholen werkt, klaagt over de precaire arbeidsomstandigheden van leraren lichamelijke opvoeding in basisscholen in Italië. Ze hekelt de contractuele overeenkomsten die van toepassing zijn op die categorie leraren, waarmee normale arbeidsovereenkomsten worden omzeild en waardoor het onmogelijk is verloren uren en de betaling van die uren te compenseren in het geval van afwezigheid door ziekte of andere ernstige familiale redenen. Bovendien is er volgens indienster niet voorzien in sociale vangnetten of andere vormen van inkomenssteun aan het einde van zo’n contract. Indienster verwijst met name naar nationale en regionale overeenkomsten voor “amateursport”, waarin wordt voorzien in de belachelijke som van 15 EUR (bruto) per uur, die niet maandelijks maar vele maanden na het eigenlijke werk wordt betaald. Indienster dringt daarom aan op actie van het Europees Parlement, om ervoor te zorgen dat er passende contractuele overeenkomsten worden afgesloten om de wettelijke, professionele en sociale bescherming van die categorie leraren te verzekeren en te waarborgen dat lichamelijke opvoeding in Italiaanse basisscholen door personen met een diploma sportwetenschappen wordt gegeven.