Om logistikföretagens produktansvar

Enligt framställaren undermineras produktansvaret av postorderföretag i EU som även tillhandahåller logistiktjänster åt andra tillverkare och näringsidkare som är baserade utanför EU. Enligt honom hålls postorderbolagen inte ansvariga och tillverkarna och näringsidkarna, som är baserade utanför EU, kan inte kontaktas i händelse av krav på ersättning. Detta ger upphov till en konkurrensmässig nackdel bland de näringsidkare i och utanför EU som använder sig av dessa logistikföretag. Dessutom finns det ingen tydligt uppgift om att det är en tredje part som står för försäljningen. Framställaren ber om att logistikföretag som åtar sig att skicka produkter från platser i EU till mottagare i EU på uppdrag av näringsidkare utanför EU ska klassificeras som importerande enheter och omfattas av samma produktansvar.