Over de productaansprakelijkheid van logistieke bedrijven

Volgens indiener wordt de productaansprakelijkheid uitgehold door postorderbedrijven die binnen de EU actief zijn en ook logistieke diensten aanbieden aan producenten en handelaren buiten de EU. Volgens hem kunnen de postorderbedrijven in dat geval niet aansprakelijk worden gesteld en kan geen contact worden gezocht met de producenten en handelaren als er aansprakelijkheidsclaims zijn. Dit zorgt ervoor dat er een concurrentienadeel is tussen de handelaren binnen en de handelaren buiten de EU die deze postorderbedrijven gebruiken. Bovendien wordt niet duidelijk aangegeven dat de verkoop wordt uitgevoerd door een derde partij. Indiener pleit ervoor logistieke bedrijven die producten verzenden vanuit de EU naar Europese adressen namens handelaren van buiten de EU als importbedrijven te beschouwen en te verplichten productaansprakelijkheid op zich te nemen.