Economy

Om privata utmätningsmän och påstådda lagöverträdelser i sambandmed utmätningsförfaranden

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Framställaren klagar på privata utmätningsmän i Bulgarien, vilka han anser att inte följer bulgarisk rätt eller EU-rätten, kränker gäldenärernas rättigheter och inte heller följer domstolsbeslut. Han påpekar att de inhemska institutionerna inte övervakar deras verksamhet effektivt, och att sådan övervakning enligt lag borde ankomma på yrkeskammaren för privata utmätningsmän och för justitieministeriets inspektorat. I fallet med honom har utmätningsmännen handlat orätt genom att spärra alla hans bankkonton för att återkräva det belopp som vid ett antal tillfällen tagits i anspråk från bankkontona och för att kvarhålla det belopp som återkrävts från bankkontona. Han nödgades ersätta det överbetalade beloppet och hans bankkonton förblev låsta i flera månader, fastän utmätningsförfarandena avslutats och beloppen återkrävts och översänts till fordringsägaren.