Om en överträdelse från Italiens sida av förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen

Petitioner
1 supporter 1 in European Union

Collection finished

1 supporter 1 in European Union

Collection finished

1. Launched 2019
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren klagar på diskriminering och en överträdelse från Italiens sida av förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen. Framställaren, som är en ungersk medborgare som bor i Italien, fördömer framför allt avslaget från det centrala institutet för social trygghet (INPS) på hennes ansökan om familjebidrag. Framställaren ansökte om tillstånd hos de italienska myndigheterna att inkludera sina två döttrar i hushållet. Lokalkontoret för det centrala institutet för social trygghet avslog ansökan på grund av att familjemedlemmen inte bor i en stat som Italien har ingått ett avtal om ömsesidighet med (artikel 2.6 a i lag nr 153 av den 13 maj 1988). Enligt framställaren utgör detta beslut från de italienska myndigheterna en överträdelse av förordning (EG) nr 883/2004 och faktiskt den lag som åberopas, lag nr 153 från 1988, eftersom framställaren är EU-medborgare. EUmedborgare har samma rättigheter som medlemsstaternas medborgare och diskriminering kan inte tillåtas. Framställaren begär därför att Europaparlamentet vidtar åtgärder för att italienska staten ska följa EU-lagstiftningen.

Link to the petition

Image with QR code