Namens de Montescolastichting, over vervuiling door de tin- en wolfraammijn in Santa Comba (Galicië)

Indiener deelt mee dat in de mijn in Santa Comba, die zijn oorspronkelijke vergunning heeft gekregen in het kader van concessies die zijn verleend tussen 1942 en 1947, zwavelertsafzettingen werden gewonnen, maar ook aanzienlijke hoeveelheden arsenopyriet, pyriet en chalcopyriet zijn verwijderd, waardoor zuur is weggevloeid dat vervuiling heeft veroorzaakt van het grondwater en de nabijgelegen rivieren. De mijn is in 1986 gesloten. Indiener deelt mee dat de concessies, hoewel zij vervallen zouden moeten zijn en nietig zouden moeten worden verklaard, in 2008 zijn gekocht door een nieuw bedrijf, dat blijkbaar een nieuw project heeft ingediend om de mijn te herstellen en te heropenen. Hoewel rapporten waren gepubliceerd op grond waarvan een milieueffectbeoordeling (MEB) voor de mijn vereist was, hebben de autoriteiten de projecten goedgekeurd, met flagrante schending van de EU-richtlijnen inzake de MEB) en inspraak van de bevolking. Indiener voegt hieraan toe dat de mijnconcessies onlangs zijn gekocht door een Australisch bedrijf, Rafaella Resources Limited, dat van plan is tin en wolfraam te winnen en nieuwe open mijnen te starten, zonder de vereiste milieuvergunningen. Intussen is los hiervan een Zweeds bedrijf, Eurobattery Minerals AB, van plan een enorme nikkel-koper-kobaltmijn voor dagbouwwinning te graven in gebieden met door de EU-wetgeving beschermde natuurlijke habitats. Indiener deelt mee dat de Galicische regering de toegang tot milieu-informatie over de mijn in Santa Comba systematisch blokkeert, hetgeen schending inhoudt van het Verdrag van Aarhus en de hiermee verband houdende richtlijn, en voegt hieraan toe dat om deze reden een mededeling is toegestuurd aan het comité van toezicht van de VN op de naleving van het Verdrag van Aarhus, die momenteel in behandeling is in het kader van procedure nr. ACCC/C/2017/153.