Montescola-säätiön puolesta, Santa Combassa Galiciassa sijaitsevan tina- ja volframikaivoksen aiheuttamasta saasteesta

Vetoomuksen esittäjä toteaa, että Santa Comban kaivoksella, jolle myönnettiin alun perin toimiluvat vuosina 1942–1947, on louhittu rikkimalmiesiintymiä mutta irrotettu samalla huomattavia määriä arseeni-, rikki- ja kuparikiisua, mikä on puolestaan aiheuttanut happamia valumia, jotka ovat saastuttaneet pohjaveden ja läheiset joet. Kaivos suljettiin vuonna 1986. Vetoomuksen esittäjä toteaa, että vaikka toimilupien olisi pitänyt raueta ja ne olisi pitänyt julistaa mitättömiksi, vuonna 2008 ne osti uusi yritys, joka on ilmeisesti esittänyt uuden hankkeen kaivoksen palauttamiseksi toimintaan ja avaamiseksi uudelleen. Vaikka asiasta oli laadittu kertomuksia, joissa vaadittiin kaivosta koskevaa ympäristövaikutusten arviointia, viranomaiset hyväksyivät hankkeet jättäen räikeästi huomiotta ympäristövaikutusten arviointia ja yleisön osallistumista koskevat EU:n direktiivit. Vetoomuksen esittäjä lisää, että kaivostoimiluvat äskettäin ostanut yritys on australialainen Rafaella Resources Limited, joka aikoo louhia tinaa ja volframia ja avata uusia avolouhoksia ilman tarvittavia ympäristölupia. Samaan aikaan erillinen ruotsalainen yritys Eurobattery Minerals AB aikoo kaivaa nikkelin, kuparin ja koboltin louhintaa varten huomattavan ison avokaivoksen alueille, joilla on EU:n lainsäädännöllä suojeltuja luontotyyppejä. Vetoomuksen esittäjä kertoo, että Galician hallitus on järjestelmällisesti estänyt pääsyn Santa Comban kaivosta koskeviin ympäristötietoihin ja rikkonut näin Århusin yleissopimusta ja siihen liittyvää direktiiviä, ja hän lisää, että tämä on toimitettu tiedoksi YK:n Århusin yleissopimuksen valvontakomitealle, joka käsittelee asiaa parhaillaan (menettely nro ACCC/C/2017/153).