Security

MENSEN OVER DE HELE WERELD VRAGEN HET IMF OM KWIJTSCHELDING BUITENLANDSE SCHULD OEKRAÏNE

Committee on Petitions (Petitionsausschuß)
2.426 Supporters
24% achieved 10.000 for collection target
  1. Launched 01/03/2022
  2. Time remaining > 3 months

I agree to the storage and processing of my personal data. The petitioner can see name and place and forward this information to the recipient. I can withdraw my consent at any time.

Op 24 februari begon Rusland een grootschalige oorlog met Oekraïne.

De onafhankelijkheid van Oekraïne wordt bedreigd als gevolg van de Russische invasie op het grondgebied van ons land.

De staat kan zich de aflossing van zijn schulden niet langer veroorloven nu de Oekraïense economie is gedestabiliseerd als gevolg van het militaire verzet, de verhoogde uitgaven voor het leger en de verdere gevolgen van de oorlog.

Momenteel bevinden de Oekraïners zich in het epicentrum van de oorlog, ze zij niet in staat te werken en in hun levensonderhoud te verdienen. Ze verliezen hun huizen, hun economie en hun bezittingen. De militaire bezetting van de Russische Federatie vernietigt bovendien de locaties met strategische en kritieke infrastructuur, verkeersaders en het economisch potentieel van ons land, mede doordat alle mogelijke middelen worden ingezet om de militaire verdediging mogelijk te maken.

De buitenlandse schuld van Oekraïne bedraagt momenteel 125 miljard dollar. De uitgaven voor de schuldendienst zullen in 2022 naar verwachting circa 6,2 miljard dollar bedragen. Dat is ongeveer 12% van alle begrotingsuitgaven van de staat.

De IMF-component van bovengenoemd bedrag bedraagt 2,7 miljard dollar. Dat komt overeen met 16,5 miljoen gemiddelde pensioenuitkeringen in Oekraïne.

Namens alle Oekraïners eisen wij (1) de kwijtschelding van de schuld - die onze staat nu verstikt - en (2) dat wij de nodige financiële hulp krijgen.

Wij eisen dat Oekraïne wordt bevrijd van het schuldenjuk!

Reason

Waarom is de schuld onrechtvaardig?

Oekraïne is een van de armste landen van Europa, dat zich nu ook moet verdedigen tegen de agressie en het militaire offensief van het leger van Rusland - het op een na grootste leger ter wereld. De begrotingsuitgaven voor wapens en medische verzorging van de gewonden zijn exponentieel gestegen. In de nasleep van de oorlog zal Oekraïne ook geld nodig hebben om zijn huizen en infrastructuur weer op te bouwen.

In dergelijke omstandigheden is schuldaflossing alleen mogelijk ten koste van de eerste levensbehoefte van de Oekraïense burgers.

Het chaotische lenen en de asociale voorwaarden aan de schulden waren een gevolg van een totale oligarchisering: door de onwil van de Oekraïense regeringen om de rijken te belasten, is de Oekraïense staat steeds dieper in de schulden terecht gekomen. Leningen werden verstrekt onder voorwaarden van bezuinigingen op sociale uitgaven, en de schuldaflossing dwong tot bezuinigingen op fundamentele voorzieningen en sectoren.

Door het gebrek aan middelen zijn de Oekraïense ziekenhuizen slecht uitgerust, is het aantal banen van medisch personeel teruggebracht en worden degenen die nog werk hebben onderbetaald, evenals leraren en ander overheidspersoneel. Velen in de mijnbouw worden bijvoorbeeld helemaal niet betaald; de lonen zijn achterstallig.

Ook de grootste vakbondsorganisaties van het land, die zo'n 5.000.000 werknemers vertegenwoordigen, hebben zich aangesloten bij de oproep tot kwijtschelding van de schuldenlast.

Wie zou profiteren van de kwijtschelding van de schuldenlast?

De Oekraïense bevolking zou er baat bij hebben, omdat de staat als gevolg van de militaire invasie geld nodig heeft om burgers te beschermen, ontheemden te huisvesten en de gewonden van medicijnen te voorzien.

Onze buren in de EU zouden er baat bij hebben, omdat het de economische activiteit in Oekraïne zou aanzwengelen en zo de kans op een aanhoudende oorlog in Europa zou verkleinen. En het zou het de wederopbouw van de Oekraïense economie en de door bommen verwoeste infrastructuur faciliteren. Het welzijn van Oekraïne is van cruciaal belang voor de stabiliteit van heel Europa en de hele wereld.

Wat zouden de gevolgen zijn van de kwijtschelding van de schuldenlast?

• Het zou de wederopbouw vergemakkelijken van de strategische en infrastructurele locaties en ondernemingen die als gevolg van de militaire actie zijn verwoest
  • Het zou een einde maken aan de bezuinigingen op sociale voorzieningen, en het zou op ten duur kwalitatief goede sociale voorzieningen mogelijk maken en werknemers in staat stellen een fatsoenlijk bestaan op te bouwen
  • het zou rechtvaardigheid brengen in de betrekkingen tussen Oekraïne en de EU; het zou een betekenisvolle daad van steun zijn.

Onze dank gaat uit naar de Poolse partij Razem, die reeds heeft voorgesteld dat de schuldverplichtingen van Oekraïne worden overgenomen door de Europese Centrale Bank en andere schuldeisers.

Koppelingen:

1. https://www.imf.org/external/np/fin/tad/extforth.aspx?memberkey1=993&date1key=2021-12-31&category=forth&year=2018&trxtype=repchg&overforth=f&schedule=exp&extend=y
  2. https://bank.gov.ua/files/ES/ZB_y_en.pdf
  3. https://www.ceicdata.com/en/indicator/ukraine/external-debt
  4. https://tradingeconomics.com/ukraine/external-debt
  5. https://partiarazem.pl/2022/02/uwolnijmy-ukraine-od-dlugow/
  6. https://partiarazem.pl/2022/02/postanovlennya-natsionalnoyi-rady-partiyi-livi-razom-shchodo-napadu-rosiyskoyi-federatsiyi-na-ukrayinu/
Thank you for your support, VIktoriia Pihul from Kyiv
Question to the initiator

Why people sign

on 17 Mar 2022

we have to support the people of Ukraine fighting back the invasion of their country by Putin and his followers

on 14 Mar 2022

Omdat het land momenteel naar de middeleeuwen wordt gebombardeerd.

on 13 Mar 2022

Omdat de vrede niet begint bij het einde van de oorlog.

on 08 Mar 2022

I'm Ukrainian and I want to stop Russian aggression. I urge international community for support on all levels to restore piece in Ukraine and help to rebuild the country.

Tools for the spreading of the petition.

Signing widget for your own website

API (interface)

/petition/online/mensen-over-de-hele-wereld-vragen-het-imf-om-kwijtschelding-buitenlandse-schuld-oekraine/votes
Number of signatures on openPetition and, if applicable, external pages.
HTTP method
GET