Traffic & transportation

För ”Federation of Romanian Transport Operators”, om Rumäniens påstådda överträdelse av EU-lagstiftning på området för kollektivtrafik på väg

Petitioner
2 supporters 2 in European Union

Collection finished

2 supporters 2 in European Union

Collection finished

1. Launched 2019
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren hävdar att den rumänska lagstiftningen om kollektivtrafik på väg strider mot EU-lagstiftningen eftersom den bland annat tillåter offentliga organ att dela ut exklusiva transporträttigheter till transportföretag som de själva valt, utan att underteckna offentliga tjänstekontrakt och utan att fastställa tydliga, objektiva och icke diskriminerande tilldelningskriterier. Dessutom hävdar framställaren att rumänsk lagstiftning inte föreskriver effektiva rättsmedel och att den gör det möjligt att utfärda en transportlicens även om den överklagas i domstol, i strid med rådets direktiv 89/665/EEG.

Link to the petition

Image with QR code