För kommittén för anställda vid f.d. Nuova Siet i Taranto, om minskad inbetalning av socialförsäkringsavgifter till nackdel för anställda hos ett företag tillhörande koncernbolaget Ilva i Taranto

Petitioner
1 supporter 1 in European Union

Collection finished

1 supporter 1 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren beskriver en segdragen straffrättslig och civilrättslig tvist gällande överträdelse av både socialförsäkringsrättigheter och grundläggande rättigheter, såsom rätten till hälsa, för arbetstagare och deras familjer hos före detta Nuova Siet, en transportfirma som var en del av Ilvas produktionssystem. De berörda arbetstagarna har hela tiden omfattats av ett avtal, trots de många överlåtelserna och förändringarna i företagets ledning. Framställaren kritiserar i synnerhet att det nationella socialförsäkringsinstitutet (INPS) inte uppmärksammat att Ilva underlät att betala socialförsäkringsavgifter för omkring 200 anställda och vill att INPS ska gottgöra bortfallet i deras pensionsrätt.

Link to the petition

Image with QR code