För Enosi Asfaliston Boreiou Ellados, om en påstådd överträdelse av EU:s konkurrenslagstiftning genom den grekiska lagen nr 4512/2018, som förbjuder grekiska försäkringsbolag att erbjuda försäkring för vägassistans

Petition is addressed to

1 signatures

1 signatures

This petition is also available in English .

Petition richtet sich an: Petitionsausschuss des Europäischen Parlaments

Framställaren ifrågasätter förenligheten med EU-lagstiftningen hos artikel 216 i den grekiska lagen nr 4512/2018 (om ändring av lag nr 3651/2008) om vägassistans för fordon, i den mån artikeln rör försäkringsbolag. Särskilt ifrågasätter framställaren förenligheten med lagstiftningen om försäkringsföretags verksamhet och fri konkurrens.Det förbud mot att försäkringsbolag lämnar vägassistans som införs genom den nya lagen gör att endast företag som inte är försäkringsbolag och som därför inte omfattas av strikt tillsyn får tillhandahålla sådana tjänster. Framställaren hävdar att sådana bestämmelser innebär oskälig diskriminering av försäkringsbolag och därför strider mot den fria konkurrensen.

Tear-off stub with QR code

Petition details