Administration

By Michel Simixis (Belgian) on a proposal for Treaty Reform in view of dealing with the Covid-19 caused economic crisis

Petition is addressed to

1 signatures

1 signatures

This petition is also available in English .

Petition richtet sich an: Petitionsausschuss des Europäischen Parlaments

Framställaren förklarar att på grund av covid-19-krisen och redan befintliga ekonomiska problem kan en arbetslöshet på 40 % och hyperinflation vara överhängande. Han anser att EU bör hantera denna utmaning genom en fördragsändring, med tre odelbara beståndsdelar: upprättandet av en finanspolitisk union, en allmän minimiinkomst som garanteras av EU och en neutral EU-armé. Framställaren menar att den finanspolitiska unionen behövs för den generella finansieringen av denna politik, men för att det ska bli politiskt hållbart anser han att det bör kopplas till en EU-finansierad minimiinkomst för att undvika motvillighet för att undvika nationalistiska tendenser i samhället. Hyperinflation och arbetslöshet samt konsekvenserna av AI-revolutionen ökar behovet av denna minimiinkomst. I sista hand bör en neutral EU-armé, enligt framställaren, utgöra en del av denna politik.

Tear-off stub with QR code

Petition details