Stop de corruptie in Europa door de financiering van landen met een inefficiënt justitieel stelsel na de posttoetredingstermijn te staken

Europese Commissie

This is an European Citizens' Initiative.

Voer een robuuste posttoetredingstermijn van 10 jaar in voor een automatisch moratorium op de uitbetaling van middelen uit de structuur- en cohesiefondsen aan nieuw toegetreden lidstaten totdat het monitoringmechanisme waarmee toezicht wordt gehouden op hun justitieel stelsel, is opgeheven. De huidige EU-wetgeving kan al te ruim worden uitgelegd. Onder bepaalde omstandigheden kunnen andere lidstaten van de Unie baat hebben bij de corruptie onder de politieke elites in nieuw toegetreden lidstaten en kan het relatieve begrip “tijdelijk” eindeloos worden uitgesponnen. Door een strikte termijn vast te stellen wordt paal en perk gesteld aan de directe en indirecte motieven voor corruptie in de EU-lidstaten. Een voorbeeld hiervan is de inefficiëntie van het bestaande monitoringmechanisme voor Bulgarije en Roemenië.