Pysäytetään korruptio Euroopassa sen alkulähteellä katkaisemalla tietyn määräajan jälkeen rahoitus mailta, joissa on tehoton oikeuslaitos

Euroopan komissio

This is an European Citizens' Initiative.

Asetetaan uusille EU:n jäsenmaille liittymispäivästä laskettava 10 vuoden ehdoton määräaika, jonka jälkeen niille suoritettavat rakenne- ja koheesiorahastojen varojen maksut keskeytetään automaattisesti siihen asti, kunnes näiden maiden oikeuslaitoksen seurantamekanismi poistetaan. EU:n voimassa oleva lainsäädäntö mahdollistaa kohtuuttoman tulkinnan. Joissakin olosuhteissa poliittisen eliitin korruptio uusissa jäsenmaissa saattaa osoittautua hyödylliseksi muille unionin maille, ja suhteellisena käsitteenä ”tilapäisyys” saattaa jatkua loputtomiin. Sitovan määräajan vahvistaminen poistaa korruption suoria ja välillisiä vaikuttimia EU:n jäsenvaltioissa. Yhtenä esimerkkinä voidaan mainita nykyisen seurantamekanismin tehottomuus Bulgarian ja Romanian tapauksessa.